Het coronavirus slaat om zich heen. Iedereen wordt geadviseerd om thuis te werken. Zo ook bij NCCW. We spreken, uiteraard online, met Marjolein Blom, medewerker van de afdeling Customer Support. Wat is er voor haar en haar afdeling veranderd? En hoe pakt zij samen met haar collega’s de support op voor onze klanten?

Marjolein: ‘Wat er is veranderd? De belangrijkste verandering is natuurlijk de plek waar mijn collega’s en ik, de mensen van Customer Support, nu hun werk doen. Groot voordeel is dat wij een ‘binnen functie’ hebben en onze werkzaamheden allemaal (redelijk) normaal door kunnen gaan. We hebben goede thuiswerkfaciliteiten dus we konden snel schakelen’.

‘Vanaf het moment dat wij 12 maart te horen kregen dat de kans groot was dat de ‘thuiswerk quarantaine’ eraan zat te komen, is er in een razend tempo gezorgd dat iedereen ook daadwerkelijk thuis aan de slag kon en door kon gaan met dienstverlening aan onze klanten’.

Wat merk je bij onze klanten?
‘Dat zij, net als wij, een balans proberen te vinden tussen het werk door laten gaan en zorgen voor de kinderen. De gesprekken beginnen nu vaker met de vraag hoe het gaat i.p.v. dat het meteen over werk gaat. En de achtergrondgeluiden zijn anders. Gillende kinderen en blaffende honden hoor je normaal gesproken niet’.
‘Een aantal corporaties hebben we ook op weg geholpen met het thuiswerken. Deze hebben we kunnen ondersteunen met extra VPN-verbindingen. Ook dat is een snelle actie geweest waar we best trots op zijn’.

Wat mis je het meest?
‘Mijn warme collega’s! We hebben veel contact en de saamhorigheid is groot maar ik mis het contact zonder een scherm ertussen. Het dollen en de grappen die we met elkaar maken, dat gaat beter als je met elkaar in één ruimte zit. Ik kan ook niet wachten om weer met gierende fietsbanden richting Camerastraat te gaan’.

Hoe wordt de dienstverlening doorgezet?
‘Er is op dit moment (nog) niemand ziek dus verzoeken van klanten kunnen snel worden opgepakt. Laten we hopen dat iedereen gezond blijft. Met klanten communiceren we via onze serviceapplicaties TOPdesk en Teamviewer maar ook gewoon met de telefoon en mail natuurlijk. Daarnaast gebruiken we als afdeling nu ook vaak Teams om te chatten en te videobellen. Het is nu wel lastiger dat je niet snel kan zien of iemand op zijn of haar plek zit en er even heen kan lopen voor een vraag of om iets te overleggen’.

Marjolein vervolgt: ‘De reden van thuiswerken is niet leuk maar het bevalt goed. De cappuccino hier is lekker en mijn puberdochter van bijna 14 zorgt voor de lunch. Ik heb het geluk dat ze zelfstandig is en alleen wat sturing nodig heeft. Langs deze weg wil ik mijn waardering uitspreken voor iedereen die nu thuis is met kleine kinderen. Ik kan mijn werk doen alsof er niks aan de hand is. Ik besef mij dat dit voor de mensen met kleine kinderen een behoorlijke uitdaging is. Helemaal als je veel klantcontact hebt via de telefoon’.

Marjolein tot slot: ‘We moeten elkaar daarom blijven steunen. Wij slaan ons hier doorheen. En uiteraard ons houden aan die social distance. Samen staan we sterk!’.