‘Wij bewegen ons van huis naar mens’, aldus de missie van Woningstichting De Voorzorg uit Hoensbroek. Een kleine organisatie in een groot gebied, zoals ze zelf zeggen. We spreken vanochtend met directeur bestuurder bij de Voorzorg, Sjraar Canjels. De corporatie verlengde onlangs haar contract met NCCW en breidde dit uit met de all-in optie waarbij ze beschikking krijgen over de volledige productporfolio van NCCW. Uiteraard namen we ook een taartje mee of zoals in het Limburgse gewoon is een vlaai.

Samen opgaven oppakken
‘We hebben een behoorlijke opgave liggen op het gebied van onderhoud en verduurzaming’, aldus de directeur bestuurder. ‘Daarnaast zijn we een organisatie in transitie. We waren heel erg naar binnen gericht terwijl we juist naar buiten gericht willen zijn. Dus meer oog voor de huurders en samenwerken met ketenpartners zoals de gemeente en zorg. Samen de opgaven oppakken die er liggen. Hiervoor moet je je mensen ontwikkelen, je processen verbeteren en ook heel belangrijk de cultuur aanpassen. We zijn nu bezig op bestuurlijk, strategisch en organisatorisch niveau hiermee naar buiten aan het treden. We willen de nieuwe de Voorzorg presenteren.

Partner
‘NCCW is één van de partners die daar een rol in gaat spelen. Automatiseren heeft een aantal lagen en een daarvan is natuurlijk de dataopslag die moet goed en betrouwbaar zijn. In het primaire systeem staat je administratie en staan onder meer al huurovereenkomsten. Het primaire systeem is belangrijk dus heb je een betrouwbare partner nodig. Ik werk al 30 jaar bij verschillende corporaties en, dat is puur toeval, altijd met een systeem van NCCW. Je kunt er al je werk mee doen en het doet het altijd. Ik heb nog nooit gehad dat ik iets niet kon vinden wat ik er zelf ingestopt had’.
Sjraar vervolgt: ‘We willen eerst een goede basis neerleggen. Aan het einde van het jaar hopen we de organisatie, kennis en capaciteit op orde te hebben. We zijn in transitie maar hebben ondertussen wel de winkel open. We brengen het geleerde direct in de praktijk. Zo gaan we de mutaties met behulp van tablets doen en gaan we met de Inspectie App aan de slag. We willen een andere manier van werken faciliteren’.

Operational excellence
‘We gaan voor operational excellence. Zo willen we dat een vraag van de klant in één keer goed beantwoord wordt binnen de gestelde tijd. Dat moet de ambitie zijn. Of dit nu via een nieuwe portal gaat of gewoon fysiek via de balie dat moet niks uitmaken. Veel vragen zijn tegenwoordig breder dan alleen onze organisatie. Vroeger was de vraag ‘Ik wil een woning’. Nu is de vraag ‘Ik wil een woning en die moet daar en daaraan voldoen’. Dit vergt veel meer samenwerking met ketenpartners als de gemeente en de zorg.

‘Kortom’, besluit Sjraar, ‘we hebben veel ambitie en goede voornemens en nu moeten we het laten zien’.