Onlangs verlengde Eemland Wonen haar contract met NCCW met 5 jaar. Om dit te vieren gingen we met gebak langs bij deze sympathieke corporatie om te spreken over de plannen van Eemland Wonen op het gebied van digitalisering. Bij de deur worden we vriendelijk opgewacht door Jos Visser van Eemland Wonen. Jos vertelt ons dat iedereen deze ochtend al van gebak is voorzien. Een huurder van Eemland Wonen was deze ochtend spontaan met een doos gebak langs gekomen en wilde de corporatie bedanken voor de goede service.

We schuiven van ochtend aan François Claessens, directeur en Jan Wim Koelewijn, manager Financiën bij Eemland Wonen. Jan Wim steekt van wal: ‘We zijn weliswaar een kleine speler op de markt maar wel de enige corporatie in Baarn en hebben een kwart van alle woningen. Wij zijn lokaal verankerd en hebben korte lijnen met de gemeente en zorgpartijen. Wij kennen ons woningbestand en hebben veel persoonlijke aandacht voor onze huurders. Dat verlangen ze ook van ons. Ze willen dat we snel handelen en met oplossingen komen’.

Stabiel en bewezen
François: ‘Er wordt meer en meer van ons gevraagd: met name de nieuwe woningwet vergt veel geld en tijd. We houden elkaar aardig bezig’, zegt hij met een glimlach. ‘Daarom wordt automatisering ook steeds belangrijker. Je wilt efficiënt werken en je risico’s beter beheersen. Dat is ook één van de redenen dat we het factuurproces digitaal hebben gemaakt. Je hebt zo meer grip op het proces’.
‘We willen geen koploper zijn maar zeker ook niet achterlopen. We hebben als sector een inhaalslag te maken. We zitten al 30 jaar bij NCCW en strategisch ga je je afvragen moeten we niet eens iets anders? Uit ervaring bij andere corporaties weet ik dat verandering van een ICT-systeem veel beslag legt op je organisatie met een grote interne focus. Dit kunnen wij ons helemaal niet permitteren. We willen vooruit en met onze huurders aan de slag. Daarbij: NCCW is stabiel en bewezen. Kwaliteit van onze gegevens is zeer belangrijk. Ook weet ik uit ervaring dat veel van de mogelijkheden die NCCW biedt, wij helemaal niet gebruiken. Dus ik heb gezegd: laten we dat er nu eerst eens uithalen’.

Grote stappen voorwaarts
Jan Wim: ‘NCCW maakt ook belangrijke ontwikkelingen door. Er worden grote stappen voorwaarts gemaakt. Ik zie dat er wordt geïnvesteerd en dat is belangrijk. Ook de integrale benadering van het nieuwe XBIS Online spreekt ons erg aan. We kijken naar de breedte van de dienstverlening. Automatisering is hierin altijd ondersteunend. We willen hiermee de kwaliteit van dienstverlening verbeteren en het proces efficiënter maken.

François: ‘Onze prioriteit op dit moment ligt bij klantprocessen. Met het onderhoudsproces hebben we al grote stappen gemaakt. Zo maken we onder meer gebruik van de KOVRA-koppeling met aannemer Coen Hagedoorn. We gaan hier meer partners op aansluiten. We gaan voor standaardoplossingen. Er zijn goede producten beschikbaar dus waarom zou je daar niet voor kiezen? We willen niet steeds opnieuw zelf het wiel uitvinden. Corporaties lijken veel op elkaar, het verschilt zit hem vaak in de cultuur en of ze groot of klein zijn’.

Goed online geregeld
François vervolgt: ‘We willen onze communicatie met onze huurders naar de 21e eeuw brengen. Ze kunnen ons nu bellen en mailen of langskomen maar dit willen we voor een groot deel digitaal maken. Natuurlijk hoor je weleens ’Onze doelgroep is er nog niet aan toe’ maar ik zie dat snel veranderen. We blijven natuurlijk ook de andere kanalen houden voor bepaalde doelgroepen’.
Jan Wim: ‘Klanten verwachten ook van ons dat we het online goed geregeld hebben. Bij elk willekeurig bedrijf kunnen je 24 uur per dag je vraag stellen en krijg je snel antwoord. Het kan dan niet zo zijn dat ze bij jou een week moeten wachten’.

Tenslotte vragen we nog of ze nog tips hebben voor andere corporaties: Ja antwoordt François: Hou het zo simpel mogelijk met zo min mogelijk klikken. “En, vult Jan Wim aan, ‘dit natuurlijk tegen zo laag mogelijke kosten’.

De taart die we hebben meegenomen leggen we netjes in de koelkast. Deze wordt morgen opgegeten.