‘Altijd Thuis’ is de slogan van de trotse woningcorporatie De Marken. Een thuis dat ze wil bieden aan bewoners van de groene dorpen Bathmen, Diepenveen, Lettele, Okkenbroek en Schalkhaar. De corporatie verlengde onlangs haar contract met NCCW met vijf jaar. ‘Er gebeurt veel in corporatieland en dan is het prettig om een stabiele betrouwbare ICT-leverancier te hebben’, aldus Irene de Negro-Simons, directeur-bestuurder van De Marken. Reden om langs te gaan met een taart en om hen een aantal vragen te stellen over deze corporatie.

Bereikbaar en Leefbaar
Als eerste gaan we langs bij Louise van Ommeren (coördinator Vastgoed) en Laurie Pereboom (woonconsulent). Louise: ‘We zijn een echte plattelands corporatie voor de dorpen rond Deventer. We proberen dicht bij de mensen te staan en voor hen bereikbaar te zijn. Onze slogan is ook niet voor niets ‘Altijd Thuis’. In principe zijn we ook 24/7 bereikbaar, overdag zijn we hier op kantoor bereikbaar en ’s avonds en in het weekend hebben we een storingsdienst. Laurie vult aan: ‘We willen een thuis creëren voor onze bewoners: naast een goede bereikbaarheid is leefbaarheid dan ook één van onze speerpunten. Zo hebben we naast onze huizen ook maatschappelijk vastgoed zoals een cultuurhuis en een sportaccommodatie om de leefbaarheid in de dorpen te vergroten’.

Investeringen
Omdat beide dames vandaag ook de balie in de gaten moeten houden en het druk wordt bij de balie gaan we verder onze weg vervolgen en lopen we de kamer binnen bij directeur-bestuurder Irene de Negro-Simons, waar ook Jan Kipperman, manager control & finance aanschuift. ‘We staan voor veel uitdagingen als kleine corporatie, begint Irene. De overheid vraagt steeds meer van ons met regelgeving zoals de VPB en zaken als duurzaamheid. Dit vergt nogal wat investeringen van ons. We gaan de komende jaren zo’n 24 miljoen euro investeren en dit terwijl er van ons verlangd wordt dat juist de woonlasten naar beneden moeten gaan’.

Jan: ‘Als er veel om je heen verandert dan is een betrouwbaar systeem belangrijk. Ik kom uit de accountancywereld en weet hoe belangrijk betrouwbare gegevens zijn. Een stabiele betrouwbare partij als NCCW is dan zeer prettig. We weten wat we hebben en dat het altijd werkt. Ook met de helpdesk hebben we goede ervaringen. Je wordt altijd snel geholpen’.

Huurder voorop
Irene: ‘Voor ons blijft de huurder altijd voorop staan. Dat geldt ook voor de digitalisering. We hebben relatief veel oudere huurders. Ook voor hen willen we bereikbaar blijven. Met name voor deze huurders is persoonlijk contact zeer belangrijk’. Jan vult aan: ‘dat wil niet zeggen dat we niet gaan verbeteren en processen gaan optimaliseren. We kijken wel voortdurend hoe we efficiënter kunnen werken. Zo willen we het komende jaar het factuurproces digitaal maken en willen we de klachten- en mutatieprocedure efficiënter maken. We hebben ook een eigen onderhoudsdienst, dat vinden we belangrijk. Ook hier kunnen we met digitaliseren nog een aantal slagen maken; door ze bijvoorbeeld met een iPad op pad te sturen hoeven ze niet eerst op kantoor hoeven te komen om bonnen op te halen. Zijn ze ook direct van veel administratief werk af’.

Kortom mooie ontwikkelingen bij De Marken en na het prettige gesprek is het tijd voor taart. Weer een extra reden om je thuis te voelen bij deze corporatie.